Номінація: “Бібліотека - виховний простір навчального закладу.”
Тема: “ Бібліотека - важлива ланка
національно-патріотичного виховання.”
ЗМІСТ
ВСТУП ___________________________________________________________ 3-4
РОЗДІЛ 1. Формування національно-патріотичного виховання через освітницьку діяльність_______________________________________________________ 5-10
1.1. Мета, завдання, принципи національно-патріотичного
виховання учнів __________________________________________________ 5-8
1.2. Суспільне значення патріотизму_________________________________ 9-10
РОЗДІЛ 2. Запровадження інноваційних форм роботи бібліотеки.
з метою формування свідомого громадянина і патріота _________________11 -20
2.1. Інноваційні форми роботи .Інтегровані бібліотечні уроки ___________ 11-17
2.2. Інноваційні форми роботи. Музейно-краєзнавчі, літературні
кав ¢ярні ________________________________________________________ 18-20
2.3. Інноваційні форми роботи. Гурток патріотичного спрямування
«Юний патріот»__________________________________________________ 20-24
ВИСНОВКИ _______________________________________________________ 25-26
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ ____________________________________ 27
ДОДАТКИ, ФОТОМАТЕРІАЛИ________________________________________ 28-46
ВСТУП
«Патріотами не народжуються – ними стають у процесі становлення особистості, в процесі виховання і впливу засобів масової інформації на кожну людину. Патріотичні почуття – це сплеск емоцій, які виникають у пориві спільної праці, щоб знайти вихід із безвиході, щоб захистити свою незалежність і волю. Патріотизм – це святе почуття, яке не піддається осміюванню, яке кличе на подвиг і навіть приводить до самопожертви в ім’я Батьківщини»
(О.А.Захаренко).
Тема “Бібліотека – важлива ланка національно-патріотичного виховання” обрана мною не випадково, тому що за фахом я – історик, і до плекання любові до Батьківщини відношусь дуже сумлінно. На фоні останніх подій в Україні, військових дій на Сході, має сформуватися новий свідомий громадянин суверенної держави. Розвиток такого громадянина має починатися від народження і рости разом з ним.
Становлення української державності, побудова громадянського суспільства, інтеграція України у світове та європейське співтовариство передбачають орієнтацію на Людину, її духовну культуру й визначають основні напрями виховної роботи з учнями та модернізації навчально-виховного процесу.
Ідеалом виховання виступає різнобічно та гармонійно розвинений національно свідомий, високоосвічений, життєво компетентний громадянин, здатний до саморозвитку та самовдосконалення.
Головною домінантою національно-патріотичного виховання учнів є формування у особистості ціннісного ставлення до навколишньої дійсності та самого себе, активної, за формою, та моральної, за змістом, життєвої позиції.
Форми й методи виховання базуються на українських народних традиціях, кращих надбаннях національної та світової педагогіки й психології.
Сьогодні сформоване соціальне замовлення на ефективні виховні системи й технології. Зростає увага до виховання засобами музеїв, театральної педагогіки, дитячого та юнацького спорту. Створюються реальні умови для прояву творчих здібностей молодих людей. Сучасна молодь добре інформована щодо процесів в різних сферах науки, техніки, соціального життя; динамічно оволодіває сучасними комунікаційними технологіями.
Усе це створює сприятливі умови для розвитку національно-патріотичного виховання як пріоритетної сфери соціального життя країни, підвищення його статусу та розвитку потенціалу, досягнення якісно нових результатів у духовно-моральному, патріотичному вихованні підростаючого покоління.
Відповідно логіки викладення матеріалу, якої потребує розкриття обраної теми, робота структурована наступним чином: Вступ, два основних розділи (кожний з яких, відповідно, має декілька підрозділів), висновки, список використаних джерел. Обсяг роботи - 46сторінок, з яких додатки10. Список використаної літератури - 11позицій
РОЗДІЛ 1. Формування національно-патріотичного виховання через освітницьку діяльність.
1.1. Мета , завдання , принципи національно-патріотичного виховання учнів.
Сучасний етап розвитку України особливо потребує від бібліотекаря здійснення системних заходів, спрямованих на національно-патріотичне виховання молоді, зокрема з огляду на потребу підготовки потенційних кандидатів для прийняття на державну, військову службу.
Одним з головних принципів Державної національної програми освіти є формування всебічно розвиненої особистості, яке не можливе без відродження духовності, без виховання дітей на високих моральних і духовних цінностях.
Мета національно-патріотичного виховання полягає у створенні методологічних засад для системної і цілеспрямованої діяльності щодо виховання молодої людини — патріота України, готового самовіддано розбудовувати її як суверенну, демократичну, правову і соціальну державу, виявляти національну гідність, знати і цивілізовано відстоювати свої громадянські права та виконувати обов'язки, сприяти громадянському миру і злагоді в суспільстві, бути конкурентоспроможним, успішно самореалізуватися в соціумі як громадянин, сім'янин, професіонал, носій української національної культури.
Національно-патріотичне виховання є складовою загального виховного процесу підростаючого покоління, головною метою якого є набуття молодими громадянами соціального досвіду, готовності до виконання громадянських і конституційних обов'язків, успадкування духовних надбань українського народу, досягнення високої культури взаємин, формування особистісних рис громадянина Української держави, фізичної досконалості, моральної, художньо-естетичної, інтелектуальної, правової, трудової, екологічної культури.
Національно-патріотичне виховання формується на прикладах історії становлення Української державності, українського козацтва, героїки визвольного руху, досягнень у галузі політики, освіти, науки, культури і спорту.
Національно-патріотичне виховання включає в себе соціальні, цільові, функціональні, організаційні та інші аспекти, охоплює своїм впливом усі покоління, пронизує всі сторони життя: соціальну-економічну, політичну, духовну, правову, педагогічну, спирається на освіту, культуру, науку, історію, державу, право. Це передбачає визначення і реалізацію першочергових і перспективних заходів, спрямованих на формування громадсько-активної життєвої позиції молодих громадян, зразкове виконання обов'язків.
Завдання :
- виховання правової культури, поваги до Конституції України, Законів України, державної символіки — Герба, Прапора, Гімну України та історичних святинь;
- сприяння набуттю учнів соціального досвіду, успадкування
духовних та культурних надбань українського народу;
- формування мовної культури, оволодіння та вживання української мови як духовного коду нації;
- формування духовних цінностей українського патріота: почуття патріотизму, національної свідомості, любові до українського народу, його історії, Української Держави, рідної землі, родини, гордості за минуле і сучасне на прикладах героїчної історії українського народу та кращих зразків культурної спадщини;відновлення і вшанування національної пам'яті;
- утвердження в свідомості об'єктивної оцінки ролі українського війська в українській історій, спадкоємності розвитку Збройних Сил у відстоюванні ідеалів свободи та державності України і її громадян від княжої доби, Гетьманського козацького війська, військ Української народної республіки, Січових стрільців, Української повстанської армії до часів незалежності;
- формування психологічної та фізичної готовності молоді до виконання громадянського та конституційного обов'язку щодо відстоювання національних інтересів та незалежності держави, підвищення престижу і розвиток мотивації молоді до державної та військової служби;
- забезпечення духовної єдності поколінь, виховання поваги до батьків, людей похилого віку, турбота про молодших та людей з особливими потребами;
- підтримання кращих рис української нації — працелюбності, прагнення до свободи, любові до природи та мистецтва, поваги до батьків та родини;
- сприяння розвитку фізичного, психічного та духовного здоров'я; задоволення естетичних та культурних потреб особистості;виховання здатності протидіяти проявам аморальності, правопорушень, бездуховності, антигромадської діяльності;
- реалізація індивідуального підходу до особистості та виховання.
Запорукою ефективності виховного процесу є органічне поєднання системи принципів національно-патріотичного виховання в цілісну систему, яка забезпечує досягнення відповідних результатів - міцно і органічно засвоєних загальнолюдських і українських національних цінностей.
Бібліотека, як важлива ланка національно-патріотичного виховання, керується основними принципами :
- принцип національної спрямованості виховання, який передбачає формування у молоді національної свідомості, любові до України, свого народу, шанобливого ставлення до його культури, здатності зберегти свою національну ідентичність, пишатися приналежністю до українського народу, брати участь у розбудові та захисті своєї держави;
- принцип культуровідповідності, який передбачає виховання як культуротворчий процес, спрямований на формування базової культури особистості, базуючись на набутому морально-етичному досвіді людства.
- принцип гуманізації виховного процесу зосереджує увагу на особистості як вищій цінності.
- принцип суб'єкт-суб'єктної взаємодії передбачає, що учасники виховного процесу виступають рівноправними партнерами у процесі спілкування, беруть до уваги точку зору один одного, визнають право на її відмінність від власної, узгоджують свої позиції.
- принцип цілісності означає, що виховання організовується як системний педагогічний процес, спрямований на гармонійний та різнобічний розвиток особистості, формування в неї цілісної картини світу, передбачає забезпечення наступності напрямів та етапів виховної роботи.
- акмеологічний принцип вимагає орієнтації виховного процесу на вищі морально-духовні досягнення і потенційні можливості особистості, створення умов для досягнення нею життєвого успіху, розвиток індивідуальних здібностей.
- принцип особистісної орієнтації означає, що загальні закони психологічного розвитку проявляються у кожної людини своєрідно і неповторно.
- принцип життєвої творчої самодіяльності передбачає становлення особистості як творця свого життя, який здатен приймати особисті рішення, і нести за них відповідальність, повноцінно жити і активно діяти, постійно самовдосконалюватися, адекватно і гнучко реагувати на соціальні зміни.
- принцип толерантності передбачає інтегрованість української культури в європейський та світовий простір, формування у вихованців відкритості, толерантного ставлення до цінностей, відмінних від національних ідей, до культури, мистецтва, вірувань інших народів, здатності диференціювати спільне та відмінне в різних культурах, сприймати українську культуру, як невід'ємну частину загальнолюдської.
- здорового способу життя; підвищення престижу та привабливості державної та військової служби;
1.2. Суспільне значення патріотизму.
В основі будь-якого суспільства лежить система цілей, яка виробляється на основі культури суспільства і системи цінностей цього суспільства.
В Україні патріотизм повинен бути введений в ранг національно значимої і об'єктивно необхідної цінності, тому що він являє собою одне з найбільш глобальних людських почуттів, закріплених віками і тисячоліттями. Патріотизм поєднує в собі любов до своєї Вітчизни, за свій народ, гордість за їх минуле і сьогодення, готовність до їх захисту.
Патріотизм являє собою свого роду моральний фундамент суспільної і державної будівлі, опору його життєспроможності, одна із першочергових умов ефективності функціонування системи соціальних і державних інститутів. Патріотизм можна віднести до вищих форм проявлення духовності.
В суспільстві що склалось і розвивається засвоєння патріотичних цінностей і норм життя - це перш за все об'єктивний, керований процес. Патріотизм не закладений в генах, він явище соціальне по своїй природі і тому не успадковується, а формується.
В Україні, по причині запровадженої „реформи школи", зруйновані базові, історично складені суспільні цінності, серед яких важливу роль в підтримці життєспроможності, виробленні державної системи відігравав патріотизм. Внаслідок цього у нас в країні активно розвився патріотичний нігілізм - несприйняття позитивної цінності Батьківщини як такої, тобто несприйняття особливого і не замінимого місця Батьківщини в системі людських цінностей. На початковій стадії становлення української державності реалізовувалась матеріальна модель суспільства, яка повністю ігнорувала духовну єдність поколінь і спільну культурну спадщину, ідеологічний аспект, виражений в переконаннях і поглядах, що має ціннісну основу.
Зараз,внаслідок революції гідності, внаслідок військових дій на Сході України, ми маємо можливість відродити український патріотизм . На прикладах героїзму не персонажів з фільмів та книг, а героїв реального часу, тих , хто може жити через дорогу або на сусідній вулиці. Пускаючи через призму подій у своє серце прагнення захисту Батьківщини, родини і всього того що любить і що цінує людина.
Любов до Батьківщини у дитини формують різні чинники. Базовим інститутом в системі формування патріотизму є сім'я. Саме в ній створюється психологічна основа орієнтації майбутнього громадянина, закладаються перші поняття про „Малу Батьківщину". Діти вдома слухають розповіді дідусів і бабусь з яких з гордістю дізнаються про героїчні і трудові подвиги своїх рідних в будівництві могутньої держави. Бачать фактичне підтвердження тому: фотографії, газетні публікації, державні нагороди.
Завдання бібліотеки зацікавити учня історичним минулим, життям різних епох, біографіями героїв, навчити мислити як громадянина держави з глибоким історичним корінням .Зміст патріотизму визначається духовним і моральним кліматом суспільства, традиціями, колективним досвідом попередніх поколінь.
РОЗДІЛ 2. Запровадження інноваційних форм роботи бібліотеки з метою формування свідомого громадянина і патріота.
2.1. Інноваційні форми роботи. Інтегровані бібліотечні уроки
«Інноваційні технології» — це цілеспрямований системний набір прийомів, засобів організації навчальної діяльності, що охоплює весь процес навчання — від визначення мети до одержання результатів.
Саме така технологія може бути найбільш ефективною, бо ґрунтується на потребах та інтересах учнів.
Варто поцікавитись в учнів:
- Що вам подобається, а що — ні у викладанні теорії?
- Що значить для вас бути цікавим?
- Які види діяльності вам більше до вподоби?
Переорієнтація освіти на особистість учня, формування людини, спрямованої на самовиховання, потребує дотримання таких принципів організації навчально-виховного процесу, як:
- гуманізація та гуманітаризація;
- єдність загальнолюдського та національного;
- розвиток і саморозвиток учня у процесі навчання;
- співробітництво, співтворчість;
- індивідуалізація та диференціація;
- оптимізація процесу навчання.
Однією з виразних тенденцій оновлення навчання є пошук нестандартних (інноваційних) занять.
Педагогічна суть таких занять полягає в такому структуруванні змісту й форми, які б викликали інтерес в учнів і сприяли б їхньому розвитку та вихованню. Поширеними серед нестандартних є інтегровані бібліотечні уроки. Головне місце на таких заняттях відводиться елементам творчого пошуку. У процесі проведення інтегрованих занять формують мислення учнів. Їхню емоційну та вольову сферу, моральні, естетичні та світоглядні аспекти особистості. Навчальні і трудові вміння. Творча активність учнів не виникає сама по собі. Її треба стимулювати , створюючи відповідну атмосферу на уроці. Творчість бібліотекаря стимулює творчість учня. Найбільш ефектним є урок коли всім цікаво вчитися.
Інтегроване заняття — це заняття, яке проводять з метою розкриття загальних закономірностей, законів, ідей, теорій, відображених у різних науках і відповідних їм навчальних предметах.
Інтегровані заняття ставлять за мету об'єднати споріднені блоки знань із різних навчальних предметів навколо однієї теми з метою інформаційного та емоційного збагачення, сприйняття, мислення, почуттів учнів. Це дає можливість пізнавати явище з різних сторін, досягнути цілісності знань.
Інтегроване заняття може будуватись у межах одного навчального предмета (внутрішньопредметна інтеграція) або шляхом інтегрування кількох навчальних дисциплін (міжпредметна інтеграція), або на змістовій основі інтегрованого курсу.
Важливою умовою ефективного використання інтегрованих засобів навчання є з'ясування істотних відмінностей між уроками з використанням міжпредметних зв'язків, уроками інтегрованого змісту та інтегрованих курсів. Міжпредметні зв'язки передбачають включення в заняття завдань і питань з інших предметів. Ці завдання мають додаткове значення. Це окремі короткочасні елементи заняття, що сприяють більш глибокому сприйняттю й осмисленню понять, що вивчаються. Інтегроване заняття поєднує в собі блок знань з предметів, що інтегруються навколо однієї теми.
Класифікація інтегрованих занять
Інтегровані заняття, подібно до традиційних, можна класифікувати за певними ознаками.
За дидактичною метою
- Інтегровані заняття засвоєння нових знань;
- інтегровані заняття формування практичних умінь і навичок;
- інтегровані заняття узагальнення і систематизації знань;
- інтегровані заняття — контрольні заняття.
За етапами навчальної діяльності
- Вступні інтегровані заняття;
- інтегровані заняття первинного ознайомлення з матеріалом;
- інтегровані заняття формування понять, вивчення законів і правил;
- інтегровані заняття застосування знань на практиці;
Інтегровані заняття як засіб розвитку особистості
- інтегровані заняття формування практичних умінь і навичок;
- інтегровані заняття повторення та узагальнення матеріалу.
кількість нових фактів, різноманітних процесів, розкриваються перспективи одержання знань з цього розділу.
Більшість викладачів вважає, що друга класифікація більше підходить до інтегрованих занять. Майже в усіх типах інтегрованих занять наявні такі структурні елементи:
- вступна частина: мотивація, актуалізація опорних знань, уявлень, умінь учнів оголошення, повідомлення та очікуваних навчальних результатів;
- основна частина: пошук, отримання й аналіз учнями нової інформації, конструювання знань і умінь, осмислення;
- підсумкова частина: рефлексія учнів з приводу власної діяльності на уроці та її результатів, самооцінювання, оцінювання.
Завдання інтегрованих занять.
- Інтегровані уроки первинного ознайомлення з матеріалом передбачають переважно сприймання й усвідомлення учнями практичного матеріалу, осмислення зв'язків і залежностей між елементами матеріалу, що вивчають.
- Інтегровані уроки з формування понять передбачають вивчення нового матеріалу, виведення законів і правил, тобто осмислення всього вивченого на основі формування понять.
На інтегрованих уроках формування практичних умінь і навичок головну увагу звертають на виконання вправ під час вивчення нового матеріалу (вступні мотиваційні та пізнавальні вправи), первинне застосування нових знань (пробні вправи, самостійне застосування учнями знань у стандартних ситуаціях, творче перенесення знань і навичок у нові ситуації (творчі вправи)).
- Інтегровані заняття застосування знань передбачають осмислення змісту, послідовності застосування, способів виконання дій, самостійне виконання учнями завдань під контролем; звіт учнів про роботу й теоретичне обґрунтування отриманих результатів.
- На інтегрованих уроках повторення та узагальнення матеріалу найбільша кількість часу відводиться на відтворення та узагальнення понять і засвоєння відповідної їм системи знань; узагальнення й систематизацію основних теоретичних положень і відповідних ідей науки. На таких уроках пояснюється значна кількість нових фактів. Різноманітних процесів, розкриваються перспективи одержання знань з цього розділу.
Мета інтегрованих занять полягає:
- у формуванні в учнів цілісного світогляду про навколишній світ, активізації їхньої пізнавальної діяльності;
- підвищенні якості засвоєння матеріалу;
- створенні творчої атмосфери в колективі;
- виявленні здібностей учнів та їх особливостей;
- формуванні навичок самостійної роботи з додатковою літературою, таблицями міжпредметних зв'язків, опорними схемами;
- підвищенні інтересу учнів до матеріалу, що вивчають;
- ефективній реалізації розвивально-виховної функції.
Завдання бібліотекаря і учителів-предметників, які беруть участь у підготовці інтегрованого уроку, полягають:
- у визначенні змісту та обсягу навчального матеріалу з предмета, який вони викладають, відповідно до поставлених цілей та завдань інтегрованого заняття;
- виборі форм і методів реалізації навчального матеріалу;
- виділенні об'єктивних зв'язків між базовими знаннями, які можна інтегрувати;
- урахуванні специфіки кожного навчального предмета та його можливостей у розкритті загальних законів, теорій, ідей, які є інтегруювальною основою кількох навчальних предметів.
У ролі координатора виступає ведучий – бібліотекар та викладач-асистент з цієї проблеми. До його обов'язків входить, перш за все, конструювання змісту дидактичного матеріалу, визначення його оптимального обсягу й ролі кожного викладача на занятті, засобів їхньої взаємодії та активізації діяльності учнів у процесі заняття, раціональної технології реалізації змісту інтегрованого заняття, досягнення мети.
Підготовка інтегрованих занять передбачає:
- аналіз робочих навчальних програм;
- зіставлення тем і матеріалів різних предметів з метою виділення тем, близьких за змістом або за метою використання;
- визначення завдань заняття;
- розробляння та проведення заняття.
Інтегрований підхід передбачає не лише інтеграцію знань з кількох дисциплін, а й використання прийомів і методів навчання, які підвищують позитивну мотивацію учнів, забезпечують розвиток їх критичного мислення та творчих здібностей. На заняттях найчастіше застосовуємо такі:
- Припущення на основі запропонованих слів. Цей метод застосовують під час актуалізації для того, щоб налаштувати учнів на сприйняття художнього тексту, який вони будуть читати або слухати на занятті. Учні в парах або малих групах спільно складають певну історію, використовуючи кілька слів, узятих із твору.
- План-характеристика персонажів. Завдання, під час виконання якого застосовують графічний організатор, щоб допомогти учням проаналізувати головних персонажів. Цей метод допомагає учням записати риси героїв і графічно зобразити їх з метою порівняння та протиставлення.
- Музей речей-асоціацій. Музей речей письменника. Учні по черзі демонструють речі, з якими асоціюється життєвий і творчий шлях письменника. Виникає ефект присутності цієї людини поруч.
- Метод інсценізації. Цей метод передбачає дещо іншу активність учнів. Тут вони перебирають на себе ролі учасників подій. На заняттях, які проводять методами випадків чи ситуацій, учні аналізують та оцінюють проблему, оперуючи логікою або методом дедукції. Для інсценізації створюють штучні умови, ролі виконує лише частина (можливо, 2-4) учня (інші виступають як спостерігачі).
- Метод роботи у малих групах. Цей метод породжує інтерактивне мовлення, стимулює відповідальність та автономність учня, є кроком до індивідуалізації навчання, створює емоційно позитивний клімат, який забезпечує почуття безпеки. Так, працюючи у малих групах, зазвичай мовчазні учні стають активними учасниками комунікативної взаємодії, долаючи власну сором'язливість і страх критики та несхвалення з боку товаришів.
- Метод роботи з історичним документом. Значення документа полягає в тому, що він сприяє конкретизації історичного матеріалу, створенню яскравих образів і картин минулого, дає відчуття духу епохи. За допомогою документа в учнів формується інтерес до історії. Залучення нових фактів дозволяє їм відчути дух епохи. Під час роботи з документами в учнів активізуються процеси мислення й уяви, що сприяє більш плідному засвоєнню історичних знань і розвиткові історичної свідомості, формуються уміння навчальної роботи: читати документи, аналізувати і визначати потрібну інформацію, міркувати, оцінювати значення документів минулого і сьогодення.
- Метод самостійної роботи учнів. Робота з навчальною та довідковою літературою. Робота з навчальним посібником, довідником та іншою літературою — важливий метод самостійної роботи учнів. У навчальних посібниках для учнів містяться необхідні теоретичні відомості і довідковий матеріал.
- Метод ілюстрування. Метод ілюстрування передбачає показ учням ілюстративних посібників: плакатів, таблиць, графіків, блок- схем, моделювання ситуацій з використанням комп'ютерних засобів тощо.
- «Мозковий штурм» — це метод колективного розв'язання проблеми, який забезпечено особливими прийомами. «Мозковий штурм» покликаний віднайти якомога більше ідей, за допомогою яких можна вирішити цю проблему.
- Дискусія — це форма колективного обговорення, мета якого — знайти істину через зіставлення різних поглядів, правильне розв ¢язання проблеми. Під час такого обговорення виявляються різні позиції, а емоційно-інтелектуальний поштовх пробуджує бажання активно мислити.
Використання цих та інших методів активного навчання дозволяє відійти від традиційного проведення занять та сприятиме вихованню активної, свідомої, критично мислячої особистості. Застосовуючи інтеграцію знань в навчально-виховному процесі, можна досягти таких результатів:
- знання учнів набувають системності;
- уміння стають узагальнювальними, сприяючи комплексному застосуванню знань, їхньому синтезу, перенесенню ідей та методів з однієї галузі науки до іншої, що, по суті, покладено в основу творчого підходу до наукової діяльності людини в сучасних умовах;
- посилюється світогляд на спрямованість пізнавальних інтересів учнів;
- більш ефективно формуються переконання, досягається всебічний розвиток особистості і формування патріотичної свідомості;
Ініціативу інтеграції застосовую в роботі, адже вважаю що вона не тільки відкриває широкі перспективи для оновлення змісту освіти, але й спонукає до формування духовно багатої особистості, виховання учнівської молоді у дусі найкращих людських цінностей, формуванню особистісних рис громадянина України.
2.2. Інноваційні форми роботи. Музейно-краєзнавчі літературні кав ¢ярні
Шкільний музей — одна з форм роботи, спрямована на розвиток творчої самодіяльності, громадської активності учнів, реалізованої під час збирання, вивчення, обробляння, збереження, оформлення і пропагування матеріалів, які мають виховну, навчально-пізнавальну цінність. Музей повинен бути не просто зібранням матеріалів, «мертвою виставкою» фотографій і документів, а живою, дієвою силою.
На базі шкільного музею систематично проводять просвітницьку роботу, екскурсії, музейні заняття, музейні уроки, шкільні свята, лекції,читання, зустрічі з цікавими людьми. Мета діяльності шкільного музею — сприяння розвитку творчих здібностей учнів, постійному самовдосконаленню учня як особистості, формуванню його соціальної зрілості через захоплення улюбленою справою. При шкільному музеї систематично здійснюють пошукову роботу, яка супроводжена дослідницькою діяльністю. Відомо, що в результаті дослідницької діяльності в учнів формуються такі риси, як допитливість, цілеспрямованість, ініціативність, дисциплінованість, вимогливість, прагнення дістатися суті. Учні з гордістю презентують свій пошуковий матеріал, почуваючись причетними до музейної справи.
Музейна педагогіка — це інноваційна педагогічна технологія, яка базується на інтеграції суспільно-гуманітарних наук: історії, музеєзнавстві, мистецтвознавстві, природознавстві, культурознавстві, психології, філософії та сприяє розвиткові творчих здібностей учнів.
У своїй практиці почала використовувати музейні читальні та літературно-краєзнавчі кав¢ярні (5 клас — «Речові історичні джерела. Музеї». «Житло і побут давніх українців»; 9 клас — «Музеї. Народне мистецтво та повсякденне життя»,
«Народно-ужиткове мистецтво»;). На такому заході джерелом нової інформації для учнів є не тільки розповідь учителя чи екскурсовода, але й оригінальні пам'ятки історії та культури.
Використовую місцевий матеріал, який є невід'ємною частиною вивчення вітчизняної історії. Готуючись до таких заходів, опрацьовую фонди шкільного музею, тематичні експозиції. Окрему увагу звертаю на те, щоб відібраний матеріал мав суспільно-корисну спрямованість, був пошуково-дослідним за характером. Під час планування музейних читалень, уроків-екскурсій залучаю також учнів до підготовки до уроку, даю їм випереджувальні завдання, готую екскурсоводів. Це пробуджує в дітей глибокий інтерес до вивчення історії краю.
Краєзнавство багатогранне за своїм змістом, оскільки в ньому поєднані історія, географія, природа та етнографія, фольклор. Тому на таких заходах учимося встановлювати міжпредметні зв'язки, інтегрувати набуті знання, синхронізувати події історії краю з подіями історії України.
Для реалізації навчально-виховної мети відбираю такі факти з місцевої історії, які в науковому плані є достовірними, допомагають правильному розумінню закономірностей розвитку історичного процесу, мають важливе освітнє та виховне значення, є типовими для нашого краю, відображають історичні умови його розвитку. Важливе виховне значення має матеріал про трудові подвиги земляків, їхнє ставлення до праці. До уроків підбираю матеріал, який ілюструє факти, цифри про минуле і сьогодення краю.
Німецький учений Г. Фройденталь сформулював вимоги до проведення уроків у музеї, які є актуальними й сьогодні: кожне відвідування музею — це урок який повинен мати триєдину мету (навчальну, розвивальну, виховну)
- учитель та учні повинні розуміти, що відвідування музею — це не розвага, а відповідальна робота, тому до неї необхідно готуватися;
- відвідувати музей потрібно після попередньої підготовки і в процесі шкільних занять, коли діти готові до засвоєння;
- потрібно відмовитися від оглядової екскурсії «як складної не тільки для осмислення дитини, але й дорослого»;
- відбирати експонати для проведення екскурсій необхідно, зважаючи на вік дитини; підсумком відвідування музею має стати самостійне творче
завдання дитини (малюнок, твір на тему побаченого, створення моделей та інше)
Краєзнавчий матеріал пояснюю методом індукції та дедукції, тобто йдучи від індивідуального до загального, коли на місцевому, знайомому учням матеріалі розкриваю зміст наукових положень, і, навпаки, — від загального до місцевого розгляду. Залежно від змісту краєзнавчого матеріалу, його значення для історії країни і краю, мети , пропоную його для опрацювання до проходження теми, на початку її вивчення, в середині чи наприкінці.
У школі склалася традиція — залучати до краєзнавчих проектів жителів села, батьків учнів. Спільна робота з батьками стимулює пізнавальні інтереси дітей, робить пошуковий процес захопливим.
Таким чином, краєзнавчі проекти відкривають широкий простір для творчості, самостійної роботи учнів, сприяють формуванню ключових компетентностей, підвищують інтерес учнів до навчання та читання.
2.3. Інноваційні форми роботи. Гурток патріотичного спрямування «Юний патріот»
Незалежна демократична Україна нині прагне стати повноправним членом європейської спільноти. Цей непростий процес передбачає утвердження в суспільстві загальнолюдських гуманістичних цінностей, але за умови зберігання традиційних моральних, духовних і культурних особливостей українського народу. Освітній і виховний процеси у сучасній школі повинні не лише формувати певні компетенції та надавати необхідні знання зі шкільних предметів, а й ростити громадянина України та світу, національно свідому, соціально адаптовану особистість.
Процес духовного розвитку особистості нині, як ніколи, набуває особливого значення. Без перебільшень можна стверджувати, що майбутнє нашої молодої держави залежить від ставлення сучасних учнів до подій минулого — прекрасних і трагічних, сповнених гіркоти втрат і радості перемог. Нині, коли духовне відродження і становлення незалежної держави відбувається досить швидко, процес виховання майбутнього громадянина України має будуватися на принципах гуманізму і демократизму. І одним із дієвих форм патріотичного виховання учнів може стати воєнно-патріотичний козацький клуб або гурток патріотичного спрямування.
Гурток «Юний патріот» діє в нашій школі чотири роки. Кожен рік працюю над новим завданням, висвітленням тієї чи іншої проблеми, створенням тематичних альбомів, виставок, концертних програм, народознавчих заходів, екскурсій, відкритих виховних годин.
Мета роботи гуртка полягає у формуванні в учнів наукового світорозуміння і світосприйняття, пізнанні довкілля, долученні до світової цивілізації, національної культури, традицій, звичаїв, природи, побуту населення рідного краю, національно-патріотичному вихованні.
Завдання роботи гуртка:
- оволодіти вміннями та навичками виконання простих пошукових завдань музеїв, архівів;
- навчитися працювати зі спеціальною літературою;
- ознайомитися з археологічною, історичною та етнографічною спадщиною рідного краю;
- набувати вмінь та навичок пошукової діяльності;
- досліджувати нерозгорнуті сторінки історії, пов'язані з прагненням народу України до волі та незалежності;досліджувати забуті факти історії Другої світової війни;
- вивчати життєві та творчі шляхи видатних земляків;
- виховувати національну свідомість та духовно збагачувати особистість.
Гурток є найбільш гнучкою формою, яка найчастіше стає організаційним центром цілої низки позакласних заходів і дозволяє поєднувати і використовувати різноманітні форми позакласної роботи. Шкільний гурток базується на знаннях, здобутих учнями на уроках. Він дає можливість організувати систематичні заняття за певною програмою і з постійним складом учнів. Робота в гуртку перетворює учнів на активних помічників учителя як під час проведення позакласних заходів, так і уроків.
Роботу гуртка «Юний патріот» здійснюю за двома напрямами:
І. теоретичним (бесіди, лекції, доповіді, конференції, вікторини, самостійна робота);
ІІ. практичним (екскурсії, походи, експедиції).
Як керівник забезпечую наукове і методичне керівництво гуртком: консультую учнів, рекомендую необхідну літературу, допомагаю складати плани, пам'ятки з вивчення теми, систематизувати, оцінювати й узагальнювати зібраний матеріал. У роботі гуртка особливу увагу приділяю вибору тематики, вивченню джерел і плануванню.
У вересні місяці, згідно річного плану гуртка «Юний патріот», було організовано поїздку до Чернігівського історичного музею ім. В.В. Тарновського. Екскурсія була приурочена річниці визволення Чернігівщини від фашистських загарбників. Учнями були відвідані три експозиційні зали.
Була організована Концертна програма до річниці визволення Чернігівщини «Привітаймо ветеранів» (місце проведення Козелецький геріатричний пансіонат) [додаток ] . Учні декламували вірші, співали пісні приурочені подвигам Другої світової війни, а також інсценізували непросте життя того часу. Ветераном було подаровано вітальні листівки та квіти .
Проведено конкурси на патріотичну тематику «Я люблю Україну», «Україна - моя гордість», в якому учні представили на суд журі свої творчі доробки у формі презентацій Microsoft Office PowerPoint патріотичного змісту, а також змагалися на знання історичного минулого нашої держави. Проводились свята народознавчого змісту: «Масляна»[додаток] , «Свята осіннього циклу», «Свята зимового циклу»
Проведено відкритий захід «Літературне кафе «Пробудження української свідомості завдяки творам Т. Г. Шевченка» [додаток].
Мета:
- поглибити знання дітей про життя та творчість Т.Г.Шевченка - поета і художника;
- викликати інтерес до творів славетного земляка;
- вчити виступати перед аудиторією; досліджувати краєзнавчий матеріал;
- формувати життєві компетентності: уміння працювати з довідковою літературою, вибирати головне, використовувати засоби Інтернету;
- розвивати навички роботи в групі ( шляхом спільної підготовки укр.. страв, задля прищипування любові і поваги до української кухні як складової української культури) виховувати любов і повагу до спадщини, яку залишив нам поет. Захід проходив у формі захисту проектів.
Гуртківців намагаюсь якомога активніше залучати до екскурсій. Були організовані екскурсії:
- м. Канів на могилу Т.Г.Шевченка ,
- м. Чернігів:- Чернігівській історичний музей ім. В.В. Тарновського. [фото].
- Військово-історичний музей [фото].
- с. Новопетрівка музей «Битва за Київ 1943р.» [фото].
- Екскурсія до національного Дендропарку НАН України
«Софіївка» , м. Умань.
- с. Піски- батьківщина Тичини
- м.Батурин – Гетьманська столиця [фото].
- смт. Козелець – Музей ткацтва
На заняттях гуртка намагаюсь якомога більше зацікавити учнів вивченням історичного минулого своєї Батьківщини та прищеплювати любов і повагу до неї. Працюю під девізом «Патріотизм – серцевина людини, основа її активної позиції»
Ще одним методом роботи гуртка є самостійна діяльність вихованців. Кожен член гуртка з урахуванням індивідуальних інтересів вибирає тему і самостійно працює над нею. У результаті роботи гуртка кожен із вихованців оволодіває певними вміннями і навичками дослідницької діяльності: складати бібліографію, анотацію, працювати з каталогом, краєзнавчою науковою літературою, з документальними матеріалами, записувати спогади, збирати краєзнавчий матеріал, користуватися логічними прийомами.
Одним із найважливіших завдань гуртка є збирання місцевих краєзнавчих матеріалів для подальшого використання їх у навчально-виховній роботі у школі. Учні із захопленням збирають матеріал, відшукують історичні документи, факти і відомості. Під час збирання матеріалів з історії краю організовуємо зустрічі й бесіди з учасниками історичних подій.
Освітнє й виховне значення цих зустрічей і бесід дуже вагоме. Відомості, отримані з розповідей і бесід учасників історичних подій, є цінними історичними джерелами. Збирання краєзнавчих матеріалів є тільки першим етапом дослідницької роботи краєзнавців. Накопичення необхідних для висновків та узагальнення відомостей і фактів є підготовкою до власного дослідження. Усі записи розповідей і очевидців історичних подій, відомості, отримані з листування, а також архівні і музейні документи, спостереження, зібрані в походах, вивчають,групують за темами, систематизують, обробляють і вже потім використовують для підготовки учнівських доповідей і повідомлень, нарисів і збірок, альбомів і виставок. Постійно розвиваючи інтерес учнів до занять, необхідно не тільки урізноманітнювати методи і прийоми роботи, поєднувати теоретичні і практичні заняття, але й уміло їх чергувати: лекції змінювати екскурсією, переглядом відеофільмів, прослуховуванням і обговоренням доповідей, рефератів, походом або екскурсією.
ВИСНОВКИ
Указом Президента України від 25 червня 2013 року № 344 затверджено національну стратегію розвитку освіти в Україні на період до 2021 року [5].
Ключовим нормативним документом у сфері освітньої політики щодо виховання є Наказ міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 31.10.2011 року № 1243, яким затверджено «Основні орієнтири виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів України» [4].
Як відмічено у документі, особливої ваги набуває питання патріотичного виховання.
На жаль, не можна сказати, що проблему національного виховання в сучасній українській педагогіці досліджено на належному рівні.
Г. Гуменюк та В. Герасименко одними з перших порушили питання про необхідність розвитку національної свідомості та перспективи її розвитку, запропонувавши низку цікавих ідей для реалізації їх у духовному процесі [2].
Деякі особливості формування національної свідомості молоді розглянуті у статті І. А. Зязюна, зокрема вони пов'язані із проблемами сучасного етапу державотворення [10].
Дуже цікаво пропонує розв'язати низку проблем національного та громадянського виховання 0. Воловенко через врахування 90-річного досвіду «Пласту» . Низку чудових практичних розробок пропонує О. І. Шкіра у посібнику «Україна — земля козацька» .
Будь-яке суспільство, що переживає переломний момент, відчуває потребу в ідеї, яка об'єднала б увесь народ. У таких випадках громадська думка звертається до минулого, бо саме там слід шукати ґрунт для порозуміння й суспільної згоди, утвердження патріотизму та національної самосвідомості молоді, поглиблення процесу формування основ гуманістичного світогляду; пріоритетності високих моральних, культурних, національних та загальнолюдських цінностей, що сприятиме зміцненню духовної, моральної єдності суспільства; формування в молоді характерних рис патріота:
- активна підтримка і розвиток Української державності, дотримання Конституції України;
- дбайливе ставлення до національних багатств, рідної природи, готовність до захисту Батьківщини, пошана до історичної пам'яті, любові до рідної культури, мови, національних свят і традицій, збереження та зміцнення власного здоров'я.
- підвищення зацікавленості молоді щодо державної служби та служби у Збройних силах України, готовності до захисту України, збереження та шанування національної пам'яті.
- збереження стабільності в суспільстві, соціальному та економічному розвитку країни, зміцнення обороноздатності та безпеки.
У нашій молодій державі справа виховання свідомого громадянина є першочерговою і нагальною, а бібліотека – важлива ланка національно-патріотичного виховання. Адже як говорив В. Липинський: «Ніхто нам не збудує держави, поки ми самі її не збудуємо"
Список використаних джерел
- Зязюн І. А. Особливості формування національної свідомості на сучасному етапі державотворення / І.А. Зязун //Рідна школа. – 2006 - №9 С. 19-23
- Гуменюк Г. Національна свідомість школярів та перспективи її розвитку/ Г. Гуменюк // Рідна школа. – 1999. - №2. – С55-61.
- Левітас Ф. Методика викладання історії. Практикум для вчителя / Ф. Левітас, О.Салата. – Х. : ВГ «Основа», 2007
- Наказ міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 31 жовтня 20012року №1243 [електронний ресурс].- Режим доступу: www.Lib5.podelise.ru/docs/56300/index-12588.html
- Указ Президента України від 25червня 2013 року №344 [Електронний ресурс] . – Режим доступу: www.president.gov.ua
- Медведева Є.Б., Юхневич М. Ю. Музейна педагогіка як нова наукова дисципліна// Культурно-освітня діяльність музеїв. – М.. 1997.
- Половець В.М. Про організаційно-методичні засади діяльності кафедри українознавства та політології//Вища школа: проблеми , пошуки, тенденції: Матеріали науково-методичного семінару. – Чернігів. 1999-Вип.1.-С.5-21
- Музей і освіта: оглядова інформація . – М., 1989
- Ушинський К.Д. Про народність у громадянському вихованні // Вибрані твори: И2-хт. – Т.1. – К.. 1983.
- Чи вважаєте Ви себе патріотом України? [Електронний ресурс] // Центр Розумкова [веб-сайт] – Режим доступу: www.uceps.orgukr/poll.php?poll-id=399
- Баханов К.О. Традиції та інновації у навчанні історії в школі: Дидактичний словник – довідник / .- К.О. Баханов Запоріжжя Просвіта, 20
ДОДАТКИ